phoca_thumb_l_cykloviden

Různé

Cyklistická Vídeň

28 Pro , 2012   Gallery

O vídeňských cyklostezkách si cyklisté z ČR mohou nechat jenom zdát krásné cyklistické sny. Ve Vídni je jich na tisíc kilometrů a pokud bicykl nevlastníte, tak si ho můžete i vypůjčit za malý poplatek většinou na každém rohu. Na cyklostezky narazíte ve Vídni všude. Jsou v centru, podél Dunaje i v nejznámějším parku Pratru. Cyklisté se tu nemusí bát automobilového provozu, protože místní řidiči se k nim chovají z velké části ohleduplně.

Velkým překvapením kolařů z ČR je zjištění, že pěší zóna není jen pro chodce. Kromě chodců a fiakrů se v pěší zóně mohou volně pohybovat i cyklisté. Oblíbenost kol pro dopravu do centra nejlépe dokumentují stále naplněné stojany kdekoli v pěší zóně. Stojany na sebe vydělávají reklamou, která není jinde v památkově chráněném centru příliš tolerována.

Ve Vídni se podařilo v řadě jednosměrných ulic prosadit obousměrný provoz cyklistů. Cyklista, který se v jednosměrce pohybuje ve směru jízdy, jede v pruhu společně s auty, v protisměru je chráněn ve zvláštním pruhu.
Klasickou cyklostezku s obousměrným provozem po jedné straně ulice v rámci chodníku už ve Vídni uvidíme málokdy a pokud ano, je poznat, že je staršího data. Proč Víděň ustupuje od obousměrných stezek? Někteří odborníci to vysvětlují kvůli vyšší pravděpodobnosti nehody v místech,kde se stezka kříží s vozovkou. Proto pokud jsou novější stezky vedeny z nějakého důvodu odděleně od automobilů, tak je to jednosměrně v pruhu vpravo ve směru jízdy automobilů.

Zajímavé je, že při přejezdu po „cyklopřechodu“ mimo světelnou signalizaci jsou cyklisté na rozdíl od ČR postaveni na stejnou úroveň jako chodci. Cyklista se musí k přejezdu přiblížit velmi nízkou rychlostí (max. 10 km/hod) a řidič je povinen zastavit a umožnit mu přejetí.

V poslední době se v dopravě pro cyklisty prosazuje pruh po pravé straně vozovky, jehož minimální šířka musí být 150 cm, pokud vede kolem zaparkovaných aut a v ostatních případech stačí i 120 cm. Ale tato cyklodoprava má své zastánce i odpůrce. Jsou cyklisté, kterým nevadí ani velmi hustý provoz nákladních aut, zatímco ostatní mají připomínky a bojí se o své zdraví.

Zajímavostí, kuriozit a cyklo-lahůdek je ve Vídni samozřejmě daleko více. Pro nadšené cyklisty je ale důležité, že na kolo mohou sednout za každého počasí a dopraví se do určeného cíle bez zbytečného přemýšlení, kterou trasu zvolit, aby neporušovali dopravní předpisy a zároveň se vyhnuli nebezpečnému automobilovému provozu (častý problém cyklodopravy v ČR) .

Vídeň je pro cyklisty velmi příznivá a určitě i tato aktivita městu zajistila 1.místo v Evropě – Nejlepší město pro život. Průzkum životních podmínek v jednotlivých městech provádí od roku 2002 The Economist Intelligence Unit a Vídeň si udržuje stále přední pozice.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *