Aktuality, Různé

Podzimní a zimní ježdění na kole

6 Lis , 2016   Gallery

Je zvláštní, že se u nás málokdy někdo pozastavuje nad lyžováním v zimě, ale nad jízdou na kole ano .

Oblečení na kolo v podzimním, nebo v zimním čase volte dle zvolené trasy a venkovní teploty.

Krátká trasa, např. do města:
– kratší kabátek či nepromokavá bunda zakrývající dostatečně ledviny
– úzké teplejší nohavice, nebo zateplené
– zapínání ke krku (nejlépe na zip) či dobře krk kryjící šála (v mrazech ji lze dát přes ústa)
– teplé neprofoukatelné prstové rukavice, kterými lze dobře ovládat brzdy i přehazovačku (doporučujeme před jízdou vyzkoušet)
– štupny neboli návleky nad kotníky, aby vám nefoukalo mezi botu a nohavici.

– doporučujeme cyklistickou přilbu i na krátké vzdálenosti !

Delší trasa, např. výlet do přírody :
– vrstvené funkční oblečení – stačí 2-3 vrstvy: tenký funkční rolák + funkční tričko (dres) + neprofoukatelná, nepromokavá a pot odvádějící bunda (ideálně softshellová)
– teplé kalhoty z funkčního materiálu se zesílením vepředu na kolenech, popř. oblečené přes kolenní návleky
– 1-2 funkční teplé ponožky
– návleky na boty s reflexním proužkem
– čepice či kukla pod cyklistickou přilbu
– teplé neprofoukatelné prstové rukavice, kterými lze dobře ovládat brzdy i přehazovačku (doporučujeme před jízdou vyzkoušet), přetáhněte přes rukávy bundy

Pro zimní cesty v teplotách pod 5 stupňů se vždy vyplatí si některé doplňky jako rukavice, ponožky, boty a návleky nahřát na topení. Nohy v nich vydrží v teple asi o 10 kilometrů delší cestu a zpočátku v nich venkovní zimu ani necítíte.Oblečení by mělo mít více reflexních proužků, pokud jezdíte v civilu, by bylo dobré vzít si reflexní pásek na levou paži a kotník. Kratší den  si žádají více prvků zlepšujících viditelnost cyklisty na silnici i na stezce.

Doporučení při  výběru barev. Černou si nechte na večer do divadla, na kolo volte pokud možno spíše pestřejší barevné oblečení. Ideálně s reflexními prvky. Budete tak lépe vidět, což zvýší vaši bezpečnost v silničním provozu.

Kolo
Většina cyklistů, co jezdí v zimě, má na toto období druhé horší kolo zvané zimák. Kolo potřebuje pravidelnější údržbu hlavně proto, že v zimě se na něj jízdou ve sněhu či sněhové břečce po silnicích dostane agresivní sůl. Je třeba více mazat a častěji čistit, aby solný nános co nejméně poškozoval hlavně mechanické části kola. Pozornost je třeba věnovat také obutí a světelné výbavě, kterou s krátkým dnem využijeme teď mnohem častěji. Zaměřme se tedy napřed na výbavu, pak na údržbu.

Výbava kola do zimy
– dobré pláště s hrubším vzorkem, na zimu lehce podhuštěné, aby lépe zabíraly na sněhu a měly větší styčnou plochu s povrchem vozovky
– funkčí přední a zadní blikačka
– boční oranžové odrazky
– odrazky na pedálech či na sedlovce
– blatníky teď oceníte více než v létě

Zimní údržba kola
důležité je mazat převodovou soustavu, tedy řetěz, popř. kolečka pastorku či talíře. Ani ne proto, aby vám to jelo podle známého pořekadla „Kdo maže, ten jede“ ale hlavně proto,abyste zabránili vodě a sněhové břečce začít s korozí Vašeho kola. Dobře promazané kolo nepodlehne tolik vlivům soli, která se po většinu zimy na ulicích a bohužel i stezkách často vyskytuje. Vždy kolo nejprve očistíme, usušíme a teprve potom mažeme.

– nechte si zkontrolovat odborníkem funkčnost svých brzd, stejně tak i vzorek na pláštích.

kontrolujte stav baterií v blikačkách – pokud pojedete za tmy a vaše světlo už jen skomírá či přestane svítit vůbec, může Vám jít i o život. Na mokré a kluzké vozovce totiž potřebuje řidič delší dobu na reakci. Řádně svítící přední světlo ale pomůže i vám. Odhrnutý sníh či zmrazky byste měli zaregistrovat co nejdříve, abyste nemuseli kličkovat.
Vždy pamatujete na to, že se v zimě dny krátí a tudíž bude dříve tma. Nikdy proto nevyjíždějte bez světel !!! Pro každého cyklistu je stejně důležité vidět, jako být viděn, proto je dobré používat co nejvíce reflexních prvků na oblečení a kole. Ideální je i reflexní vesta.

 

, , ,

By



4 Responses

  1. Luděk Solař napsal:

    Je zvláštní, že se u nás málokdy někdo pozastavuje nad jízdou na kole v létě, ale nad lyžováním ano :-)

  2. David napsal:

    Tak černě bych to zase neviděl. Ono lyžovat v létě na normálních lyžích fyzicky prakticky nejde, ale in-line brusle i kolečkové lyže potkat již lze. A upřímně, teď když mrzne jen do nějakých – 10 po ráno, ale většinou je o něco tepleji, a je v podstatě sucho, tak se jezdí mnohem lépe, než když jsou podzimní či jarní plýskanice s teplotou kolem nuly, prudkým větrem a setrvalým deštěm.

  3. Rudy napsal:

    Jízdní kolo je ZákladníDopravníProstředek (ZDP) a to ne jen městské individualní dopravy (MID), ale i Greenways & EuroVelo!!
    A zejména v dnešní době pandémie, je správným řešením dopravy a přepravy pro zdraví občanů a ZeměKoule (počasí dle ročního období) oproti OsobníAutoDopravy, MHD, apod.
    NAkole: KAMkoliv+KDEkoliv+KDOkoliv+KDYkoliv > 4x :-)

  4. Filip napsal:

    I. Podhuštěná pneu = zničená pneu. Každá pneumatika má předepsaný tlak výrobcem, je to na ní napsáno na boku, únosnost je uváděna při maximálním tlaku. Při podhuštění dochází k nadměrnému namáhání boků, které rychle degradují, což se projeví klasicky – prasklinami na boku pneumatiky, ačkoli běhoun je pořád v pořádku.

    Řešení: celoroční pnaumatika (Schwalbe Marathon GT365), a pokud mrzne, pak zimní pneumatika s hroty (Schwalbe Marathon Winter Plus). Obojí nahuštěné k minimálnímu uvedenému tlaku (proto volit vhodný rozměr, aby byla zachována únosnost).

    Můžeš jezdit na celoročním obutí, když mrzne. Jedna zmrzlá kaluž pod listím a nebudeš jezdit na celoročním obutí, když mrzne.

    Jiné, než celoroční a zimní pneu jsou na kole v zimě to samé, jako vzít si zápalky a jít si s nimi hrát do stohu. Jo, že se zrakvíš, každému, co jeho jest, ale není potřeba tím obtěžovat okolí, jo, nikdo na to není zvědavý.

    II. Je potřeba umět brzdit (správně, na předek) a přenášet hmotnost. Jinak nepomůže nic, ani zimní pláště, ani svěcená voda.

    III. V zimě je potřeba mít přední světlomet (ořízlý, StVZO, potkávací) s osvětlením alespoň 25 luxů a seřízený o 1 – 1.5% pod referenční osou. To, co v létě bohatě stačí na dojetí, je v zimě sotva vidět a ty na to uvidíš leda tak kulový hovno.

    IV. Potřebuješ takové koncové světlo (koncová světla), abys byl vidět na 300 m za jakýchkoli podmínek, a zároveň jsi nevypaloval řidičům za sebou oči. Jestli si někdo myslí, že stačí 100m, nebo 50m, v pořádku, jeho volba, jeho zdraví, jo, legální to je, a ne každého mladého (či starého) života je škoda.

    V. Nadřeš se. V zimě o trochu víc fouká, zimní pneumatiky mají mnohem větší valivý odpor (240 hrotů udělá svoje, dokonce i celoroční „šípák“ na minimálním tlaku), jsou těžší, je potřeba nižší tlak, každý sníh, ne tak čerstvý, má větší valivý odpor, než nejhorší asfaltka, „sněhulák“ za řídítky taky něco navíc váží, vzduch je řidší, je v něm smrad z aut, uhlí z kamen etc. etc. Kdo není v kondici, buďto pojede dvojnásobnou rychlostí chůze, nebo ho jebne.

    VI. Spousta řidičů (hlavně s úrovní ega někde mezi apatií, strachem a smutkem, podle Hawkinse) vůbec nepočítá s tím, že v počasí „hledám psa do svého spřežení“ potkají jízdní kolo, jo, nepočítají. Tomu je potřeba se přizpůsobit, tj. volit vhodnou posici na vozovce, aby kolo bylo v křižovatce vidět, svítit i ve dne (stejně je pořád tma, a když svítí slunko, tak akorát oslňuje, jak je pod úhlem a nízko) a navazovat oční kontakt.

    VII. Spousta cyklostezek se neudržuje, a když, tak špatně. Krajnice (i ty jinak třeba použitelné) jsou neodhrnuté, neposypané, plné ostrých předmětů. Budete potkávat sypače, chodci vám polezou do vozovky ve vzdálenosti, na kterou bezpečně nezastavíte, jo, spousta řidičů v zimě neodhadne vzdálenost, na kterou vám dá, a na kterou už ne, přednost. S tím vším (a dalším) je potřeba počítat, a se tomu přizpůsobit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *