Aktuality

Nejlepší cykloměsta roku 2019 na exkurzi v Dánsku

22 Říj , 2019   Gallery

Zástupci Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic vyjeli za odměnu začátkem října na několikadenní exkurzi do Dánska. Inspiraci v mekce udržitelné dopravy čerpali díky svému výbornému umístění v soutěži o Cykloměsto roku 2019, kterou uspořádal spolek AutoMat, Praha v rámci květnové výzvy Do práce na kole. Exkurzi pořádal spolek AutoMat a partnery byla společnost Flixbus a také Velvyslanectví Dánského království.

Město Otrokovice zastupovala Renáta Krystyníková, vedoucí odboru dopravně-správního a statutární město Zlín vyslalo Blanku Hoškovou, která pracuje na odboru dopravy, jako investiční referent.

Reprezentanti čtyř českých měst se během čtyřdenní exkurze setkali například s Mortenem Kabellem zástupcem slavné organizace Copenhagenize, která plánuje města s akcentem na sloulad kvality života a udržitelnosti dopravy, nebo Klausem Bondamem , ředitelem Cycling Embassy of Denmark.  Na programu byla i návštěva pobočky hnutí Cycling Without Age, jehož dobrovolníci na speciálních kolech berou na vyjížďky seniory, kteří by jinak trávili čas v domovech. Těchto dobrovolníků působí už 30 000 ve 40 zemích. V Otrokovicích se již v roce 2018 nechali inspirovat Dánskem a pro Senior (příspěvková organizace města) je k dispozici jedna rikša na elektropohon, na které dobrovolníci a studenti vozí seniory 1 až 2 krát týdně po městě. Na zakoupení se podílel společně sociální odbor města Otrokovic se Seniorem a pomohla i sbírka.

Zástupci českých měst si prohlédli ukázky cykloinfrastruktury v Aarhusu a Kodani. Získali informace mj. o řešení situace městského centra, problémy se zásobováním, parkováním kol i aut, o politice rozvoje veřejných prostranství (návrat ulice lidem pěším, cyklistům) , nebo o vyjednávání s developery (udržitelnost, dostupné bydlení, sociální infrastruktura města).

A jak je možné, že právě Kodaň, kde na jízdním kole do práce či školy dojíždí 41%  obyvatel, a také Aarhus už mnoho let slouží jako inspirace městům po celém světě ? Krátká odpověď zní: „Začnou brzy! „

V Dánsku je jízda na kole základní dovedností a je na stejné úrovni jak chůze a mluvení. Většina dánských dětí, když začnou chodit do školy – umí jezdit na kole. Školy pak mohou začít na mírně vyšší úrovni tím, že vyučují děti o dopravních pravidlech a bezpečnosti na silnicích a účastní se kampaní, které podporují dobré cyklistické návyky – např. „Cyklodoprava pro všechny děti“.

Motivace u dětí je téměř vždy vysoká, zejména v rodinách, kde dospělí používají kolo ve svém každodenním životě – cyklistika je velmi nakažlivá. Ve větších městech se cyklistická rodina stala v posledních letech symbolem energie a úspěchu ! Často vidíte hrdé rodiče, kteří projíždějí městem s dětmi, které se vedle nich pohybují na malých kolech. Nákladní jízdní kola s prostorem pro jedno nebo více dětí se staly také symbolem moderní metropolitní rodiny – dokonce i korunní princ Frederik ho používá.

Seznam dobrých důvodů pro výuku dětí k cyklodopravě je dlouhý. Víme, že děti, které každodenně jezdí na kole, mají výrazně lepší fyzickou zdatnost než jiné děti a jsou mnohem méně vystaveny riziku vývoje vážných onemocnění způsobujících životní styl, jako je cukrovka, kardiovaskulární onemocnění a obezita. Cyklistika má také pozitivní vliv na schopnosti učit se, na radost z života a na sociální blaho. Když jsou trochu starší, děti si užívají svobodné jízdy na kole do školy, za volnočasovými aktivitami a návštěvy přátel. Osobní dopravní návyky jsou založeny v dětství. Pokračující pozitivní zážitky z jízdy na kole mohou téměř vyvolat závislost na tomto zdravém a ekologickém dopravním prostředku, zatímco děti, které na kole nejezdí, se pravděpodobně nestanou vášnivými cyklisty ani jako dospělí.

Fotografie: Renáta Krystyníková

 

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *