Aktuality

Hradec Králové, město cyklistů

9 Bře , 2017   Gallery

CykloZLÍN byl začátkem března t.r. na rychlé návštěvě v  Hradci Králové. Město má přibližně  93 000 obyvatel  a v současné době se na území města nachází přibližně 79 km cyklistických komunikací. Jedná o oficiálně stanovené cyklistické komunikace s dopravním značením, dále doplněné o komunikace pro cyklisty vhodné – tj. s jistou mírou bezpečnosti, omezeným provozem aut, apod. (např. lesní a parkové cesty, koruny hrází, …). Pro srovnání město Zlín s  75 200 obyvatel pro cyklisty připravilo 23 km cyklostezek

Hradec Králové je obecně známý jako město cyklistů. Výhodou je rovinatý terén, dobré klimatické podmínky, tradice spojená s ohleduplností vůči cyklistům a zejména nadčasově založený radiálně okružní dopravní systém města, jehož silniční okruh a významné radiální komunikace jsou téměř po celém svém obvodu doplněny stezkou pro cyklisty a chodce. Základ tohoto systému, který určuje hlavní dopravní trasy, byl položen s výstavbou silničního okruhu města z období 60. až 70 let minulého století.

Na kole se v Hradci jezdí téměř všude a v zásadě každý v Hradci kolo někdy využil. K cyklistům zde existuje relativní míra tolerance ze strany chodců i řidičů.

Od února 2013 je v Hradci Králové na Riegrově náměstí v provozu unikátní parkovací věž, která pojme až 116 jízdních kol. Za téměř dva a půl roku zaregistrovalo počítadlo této „kolárny“ více než 35 tisíc cyklistů.

Cyklisté se už nemusejí obávat krádeží kol, případně jejich částí a dalšího vybavení, odpadla jim i starost s hledáním volného místa k zaparkování svého jednostopého dopravního prostředku. Navíc mají kolo chráněno před nepřízní počasí.

Automatická kolárna doplněna o veřejnou pumpu – u kolárny byla nainstalována veřejná pumpa pro cyklisty – vedle cyklomapy ve vchodu kolárny je to další díl podpory cyklodopravy v Hradci Králové

Hradec připravuje podmínky pro budoucí výstavbu dalších parkovacích domů pro jízdní kola ve vhodných lokalitách různých částí města.

Hlavní výhody parkování v automatické kolárně jsou v podstatě tři :

První výhodou je, že je vaše kolo ochráněné před odcizením a je dokonce i pojištěno, což běžné stojany a kolárny nenabízejí.

Druhou výhodou je to, že můžete použít kvalitní a tím pádem i dražší kolo, na kterém se vám lépe jede, nebo i například elektrokolo, které už bezpečné parkování vzhledem k pořizovací ceně přímo vyžaduje.

A třetí výhodou je to, že na kole můžete nechat veškeré příslušenství včetně přilby, bagáže a dalšího vybavení.

Samotné použití automatické kolárny je velice jednoduché. Při příjezdu a parkování kola dovnitř stačí pouze vjet předním i zadním kolem do žlábku ve vstupním modulu. Pak se stiskne jediné zelené tlačítko na platebním terminálu a zakladač si pro kolo přijede a zaveze ho za dveře dovnitř parkovacího zařízení. Místo kola vydá žeton s čipem, kde jsou zapsány informace kam a kdy bylo kolo zaparkováno. Vyzvednutí se pak skládá z vložení čipu do snímače a zaplacením částky parkovného, která činí 5 Kč za jeden den.

Zdroj: text – cyklohradec.cz,  fotografie – cyklozlin.cz

 

 

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *