Aktuality,Různé

Doplňková infrastruktura na cyklostezkách Zlínska

12 Led , 2016   Gallery

Cyklostezka, nebo cyklotrasa? Nejprve si rozlišíme zdánlivě podobná slova. Cyklotrasy, to  jsou vyznačené cesty v terénu pomocí cyklistických značek, většinou na žlutém podkladu. Cyklotrasa může vést po lesní, nebo polní cestě, po silnici a také samozřejmě po cyklostezce. Cyklostezka má zpevněný povrch, často asfaltový a většinou bývá určena pro cyklisty a chodce dohromady.  Pro její označení se používá kulatá modrá značka , kde v jedné polovině je bílé kolo a druhé chodec. Samostatná komunikace jen pro cyklisty je označena modrou kulatou značkou v bílým jízdním kolem.

Na Zlínsku je cyklisty nejvíce oblíbená a též využívaná cyklostezka u Baťova kanálu, Cyklostezka Bečva, a velkou oblibu si rychle získala ke konci roku 2014 zprovozněná stezka  Otrokovice – Zlín – Lukov. V budování se pokračuje a v červnu 2015 byla slavnostně otevřena Klobucká část mezinárodní cyklostezky BEVLAVA (Bečva-Vlára-Váh).

Někteří cyklisté propagují názor, že cyklostezka má být výhradně jen pro cyklisty, tedy bez motorových vozidel, chodců, in-line bruslařů apod.   Takové cyklostezky můžeme najít zejména v Holandsku, Dánsku , Rakousku . Více dopravní , jak rekreační charakter mají cyklostezky  jako např. Bojkovice – Pitín, Luhačovice – Biskupice, Stříbrnice – Boršice apod.   Existují  také speciální cyklostezky  vybudované na bývalém drážním tělese  jako je cyklostezka Dubňany – Kyjov a nebo Morkovice – Slížany. Ty se pak využívají  spíše  pro  volnočasové a dopravní aktivity místních obyvatel a   jejich turistický potenciál není zatím nijak vysoký.

Zjednodušeně by se dalo říct, že u nově budovaných úseků cyklostezek se více myslí i na jejich oživení a maximální využívání, a to nejen pro cyklisty. Například Valašské Klobouky s projektem „Cyklostezka – tam to žije“ chce nalákat místní i turisty na nové lavičky podél stezky, odpočívadla s tábořišti a přírodní tělocvičnu. Tvůrci se inspirovali tradičními finskými odpočívadly  „tulentekopaikka“, které jsou ve Finsku na každém rohu. Na cyklostezce  Zlín – Otrokovice je několik odpočívadel s lavičkami, odpadkovými koši a dva kryté dřevěné altánky. Na trase Zlín – Lešná – Lukov je též kryté posezení.

Na nejvíce frekventované cyklostezce podél Baťova kanálu převažují  zařízení pro občerstvení většinou  vybudované a provozované soukromými subjekty : v Napajedlích Centrum u přístavu, Přístaviště Spytihněv, U Rybičky Babice, Kostelany nad Moravou, Trávník, Staré Město. Minimum odpočívadel je na cyklostezce mezi obcí Napajedla – Spytihněv, Otrokovicemi – Kvasicemi. Více  odpočívadel lze najít  na cyklostezce podél Bečvy, ale i zde chybí venkovní sportoviště . Dětská hřiště jsou převážně spojena se zařízením pro občerstvení.

Pro cyklisty  ve Zlínském kraji bude velmi užitečné, prospěšné a zajímavé, pokud na cyklostezkách najdou řadu dalších služeb pro snadnou, pohodlnou a přitažlivou jízdu na kole. Kromě laviček a krytých odpočívadel  přivítají:

–  další možnosti občerstvení (stánky),

–  venkovní  dětská hřiště,

–  tělocvičny pro dospělé – možnost protáhnutí , strečinku, posílení ,

–  panely s nářadím na opravu kola,

–   automaty na duše,

– stojany se stlačeným vzduchem,

– informační tabule s orientačními mapami.

– nabíjecí stanice pro elektrokola

a  mnoho dalšího.

 

Obliba jízdy na kole neustále stoupá a provoz na cyklostezkách je čím dál větší. Někteří poukazují   na nedostatek toalet, sprch, a možnosti ubytování při delších cestách a turistických výletech. Není pochyb o tom, že se cyklostezky ve Zlínské kraji  budou rozrůstat ,modernizovat a vybavovat i v následujících letech a vše bude záležet především na možnostech získání finančních prostředků.

 

Jana Vybíralová a ing. Petr Kohoutek

CykloZLÍN – iniciativa za bezpečnou cyklodopravu na Zlínsku

 

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *