Aktuality

Do práce na kole, pěšky, nebo poklusem 2020

18 Úno , 2020  

Registrace Do práce na kole, pěšky, nebo poklusem 2020 již od 1.3.2020 do 30.4.2020 na www.dopracenakole.cz     Soutěží se v měsíci květnu :-)

K 10. výročí výzvy nachystal AutoMat z.s. Praha snad nejvíce novinek v celé její historii. Doufáme, že se vám většina z nich bude líbit!

1. Výkonnost pro dobrou věc
V posledních letech a zejména v ročníku 2019 nás překvapilo čím dál intenzivnější soutěžení a sbírání stovek a stovek kilometrů ve výzvě, která sama o sobě žádný apel na výkonnost neobsahuje. Někteří účastníci dokonce sbírali kilometry místo své práce, jiní si stěžovali na ty, kteří jeli „do práce“ o víkendu anebo ty, kteří načítali kilometry i v autě – to vše posunulo Do práce na kole za hranice toho, jak ho chápeme. V ročníku 2020 proto chceme výzvu znovu přiblížit její původní myšlence – podpoře udržitelné mobility a navracení měst chodcům a cyklistům. V upravených pravidlech klademe větší důraz na pravidelnost, která se stává hlavní kategorií. Výkonnostní jezdci a běžci mohou sbírat kilometry i nadále, ale nově jejich kilometry pomůžou vytipovaným dobročinným projektům.

2. Sociální body
Budování cyklokomunity jsme se věnovali už loni v duchu hesla “Homo cykliens”. Letos bychom chtěli rovinu setkávání a společných akcí účastníků posílit ještě více. Přicházíme proto s tzv. “sociálními body”, za nimiž stojí jednoduchá myšlenka. Mnoho cyklistů a cyklistek jezdí stejné trasy, nebo se jejich trasy protínají s trasami jiných. Často se ale míjejí bez povšimnutí, nebo o pár minut. Sociální body vám umožní vyznačit v aplikaci na mapě místo a čas, kde se můžete potkat s ostatními účastníky (které zatím ani nemusíte znát). Kromě posezení u nealkoholického piva (v případě klasického piva budete muset posedět asi 2,5 hodiny), můžete navrhnout společnou vyjížďku, (požádat o/nabídnout) opravu kola či cokoliv jiného. To samé se samozřejmě týká i běžců/běžkyň a chodců/chodkyň. Každý den ráno si tak stačí zkontrolovat, zda se ve vašem okolí neděje něco zajímavého. Pro městské organizátory budou sociální body také jednoduchým nástrojem, jak vyznačovat tzv. akce na triko.

3. Další analýzy dat

Výzva Do práce na kole chce od roku 2019 přispívat k rozvoji cyklistické dopravy ve městech, kde se koná. Podílet se na tom můžete i vy! Jak? Nahrávejte své trasy přes některou z aplikací. Tato data nám s pomocí datových analytiků pomohou vytipovat slabá místa infrastruktury a oblasti, které by si zasloužily zlepšení či zvýšení bezpečnosti. Loni jsme prvním městům poskytli tzv. heatmapy, tedy mapy reálného pohybu chodců, běžců a cyklistů. Letos budeme analytické týmy posilovat a práci na datových analýzách tak ještě zintenzivníme. Mimo jiné jsme naplánovali spolupráci s Mikroregionem Šternbersko, který data a následnou analýzu využije jako podklady pro plánování kvalitnější a bezpečnější cyklodopravy.

4. Grafika
Rádi bychom, aby naše desáté výročí bylo výjimečným ročníkem. Proto jsme se také spojili s výjimečným výtvarníkem a umělcem Jaromírem Švejdíkem (Jaromír 99, kterého budete znát jako spoluautora komiksu Alois Nebel). V tričkách s jeho návrhem budete jezdit! No a samozřejmě se můžete těšit na nový videospot, se kterým se podíváme až na …… (počkejte si).

5. Cycling without age, aneb cyklorikša
Nechali jsme se inspirovat skvělým projektem Cycling without age, který šlape už ve 42 zemích, a chceme jej nabídnout i českým seniorům a seniorkám. Především těm, kteří si sami netroufají vyrazit na kole a jejich zdravotní stav a omezená pohyblivost je často limituje v možnosti vypravit se ven. S pomocí aktivních dobrovolníků – pilotů a rikši poháněné pedály kola ale tyto bariéry padají a všichni bez rozdílu věku či zdravotního stavu tak mohou zůstávat aktivní a bezpečně se vydat se do města či do přírody. Kterýkoliv z účastníků může start tohoto projektu podpořit v rámci výkonnostní soutěže.

6. Trička a nižší uhlíková stopa
Budete se divit, ale i Do práce na kole má svou ekologickou stopu. Je jí rozvoz účastnických triček po celé republice. Léto jsme proto věnovali návrhům na zlepšení výrobního a distribučního systému. Vybrali jsme nového dodavatele triček Merchyou, který klade důraz na ekologii, stejně jako na zodpovědný přístup k práci a zakázkám. Současně nově využijeme centrální sklad triček ve stylu Pick and Pack, který celou distribuci zpřehlední a zefektivní tak, aby k vám trika dorazila co nejdříve. Využijeme také GLS parcelshopy, ve kterých bude možné vyzvedávat osobně trička ve třetí vlně registrace.

Stejně jako v předchozích ročnících ale platí, že AutoMat je především organizátorem výzvy, nikoliv e-shop s textilem. Každé triko se až na základě jednotlivé objednávky vyrábí a potiskne, což samozřejmě samo o sobě znamená prodlevu oproti klasické objednávce v e-shopu. Proto ti, kteří chtějí mít své tričko již od počátku výzvy, by neměli váhat s registrací až na konec dubna.

7. Nová města
V loňském ročníku jezdilo celkem 45 měst. Letos se k nim poprvé přidají i Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Cheb (vůbec první město Karlovarského kraje), Hodonín, Krnov, Opava, Trutnov (možná), Třeboň a Valašské Meziříčí. Těšíme se na nové účastníky! A pokud mezi pořadatelskými městy nenajdete to své, přihlaste se do jakéhokoliv jiného. Třeba toho, které je vám nejsympatičtější.

8. Do školy na kole
Studentská výzva Do školy na kole pokračuje. Novinka je, že účast ve výzvě bude pro studenty zdarma, i když bez trika. Speciálně do Do školy na kole se zapojí město Lovosice, kde v současnosti řeší problém přebujelé automobilové dopravy v okolí škol.

9. Certifikovaný zaměstnavatel
Již tradiční soutěž Cyklozaměstnavatel roku bude nově od sezóny 2020 reflektovat strukturu celoevropské certifikace cyklozaměstnavatele. Je to právě evropský standard nově dostupný i pro české firmy, který nastavuje jednotný rámec, skrze který dokážete zhodnotit, jak na tom vaše firma skutečně je.

10. Zahraniční inspirace pro města
Dobře, tohle je trochu diskutabilní novinka, ale 10 novinek zní líp! Každopádně loňská zahraniční exkurze byla pilotním projektem, který se osvědčil a letos ho zavádíme oficiálně. O co jde? Na podzim jsme využili dobrých vztahů s Dánskou ambasádou a s její pomocí jsme pro vítězná cykloměsta uspořádali inspirativní výlet do dvou dánských měst – Kodaně a Aarhusu. Zástupci Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic tak mohli vidět rozvinutou cykloinfrastrukturu, reálné fungování vybraných měst a současně se setkat s řadou zástupců municipalit i neziskových organizací. S nimi jsme probírali konkrétní otázky týkající se rozvoje cykloinfrastruktury, veřejných prostranství či vyjednávání s developery. Exkurze by se nemohla konat bez dopravní společnosti FlixBus, která všechny její členy do Dánska (i zpět!) odvezla zdarma. Děkujeme. A kam se pojede letos? To ještě ještě uvidí.

Zdroj: www.dopracenakole.cz

, ,

By



2 Responses

  1. Hana Růžičková napsal:

    Účastním se každého ročníku a už se těším na ten letošní. Jen doufám, že se dočkáme triček ve fosforových-výrazných barvách, přece jenom černá nebo tmavě modrá není dost viditelná a cyklista není vidět. Jinak jsou velmi příjemná a mám je všechny od začátku soutěže.

    • Cyklozlín.cz napsal:

      Dobrý den, velice nás těší Váš zájem o soutěž Do práce na kole, pěšky, nebo poklusem. Co se týká triček, tak barvu a grafiku určuje hlavní organizátor , a tím je AutoMat z.s. Praha. Již minulý rok jsme jim psali, že se nám černá barva nelíbí. Odpověď zněla, že ostatním ano. Navrhovali jsme, aby vybrali několik barev a dali hlasovat soutěžícím, která se nejvíce líbí. Náš návrh neprošel. Takže asi budete letos zklamaná, jelikož barva trička je tmavo-modrá :-( Je sice elegantní, ale bezpečná na kolo určitě ne. Pokud není velké horko, tak přes tmavé tričko CykloZLÍN obléká reflexní vestu. Ještě jednou děkujeme za Vaši přízeň a těšíme se na setkání při různých akcích na triko, cyklojízdách atd. :-) Za CykloZLÍN Jana Vybíralová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *