Aktuality

Cyklostezka kolem Dřevnice a další

26 Dub , 2018  

Páteřní cyklostezka, která vede kolem řeky Dřevnice ve Zlíně, by se už letos mohla dočkat několika novinek. Kromě úpravy značení je také v plánu vybudování podjezdů pro cyklisty na dvou mostech, konkrétně na Cigánově a Čepkově.

Cyklostezky ve Zlíně a blízkém okolí už se zase hemží sportovními nadšenci. Ti mohou v současné době využít celkem 25 kilometrů cyklostezek. Ještě loni byla dokončena stezka podél třídy T. Bati, od křižovatky na Obecinách až k divadlu. A v nejbližších týdnech přibude dalších pět kilometrů tras, kdy bude dokončena cyklostezka na trase Příluky – Lužkovice – Klečůvka. „Část mezi Příluky a Lužkovicemi byla dokončena už loni, do května dobudujeme zbývající část od Lužkovic po katastr Klečůvky k obci Lípa nad Dřevnicí,“ uvedl radní pro oblast dopravy Josef Novák. Celkové náklady dosáhnou výše 29,4 milionu korun.

Ještě v tomto roce má zlínská radnice v plánu také začít s prodlužováním cyklotrasy podél řeky Dřevnice. „Patrně ve druhé polovině letošního roku, nejpozději na jaře příštího roku by se měla začít prodlužovat páteřní cyklostezka úseku Čepkov – Cigánov – Výletní – Baťova vila, což představuje délku téměř půldruhého kilometru. Projekt bude zahrnovat celkové dopravní zklidnění lokality Čepkov a výstavby podjezdů pod Cigánovským a Čepkovským mostem pro cyklisty,“ vysvětlil dále cyklokoordinátor zlínské radnice Martin Habuda. Dodal, že pokud vše půjde podle plánu, mohou tento úsek cyklisté využívat už příští rok.

Právě na motající se cyklisty na přechodu pro chodce na Cigánově nadává nejeden řidič. „Málokterý cyklista ctí pravidla a sesedne z kola. A jsou i takoví, kteří vám drze vjedou pomalu před kola. Ten úsek je tam opravdu hrozný. Takže pokud tam bude pro ně podjezd, jenom dobře,“ konstatoval Jaroslav Zavřel. „Divím se, že tu ještě nedošlo k nějakému smrťáku,“ poznamenal Antonín Vaněk.

S velkým otazníkem však stále zůstává nevyřešena úprava značení v úseku Cigánov až ke krajské nemocnici. Na této stezce totiž správně nemají chodci co dělat. „Jedná se o stezku pro cyklisty, osazenou dopravní značkou C8, to znamená, že by ji chodci správně neměli využívat,“ upozornil dále Martin Habuda.

Jenomže opak je pravdou. Denně tudy projdou davy pěších, maminek s dětmi a kočárky a pejskaři. Ti si z ní automaticky udělali smíšenou cyklostezku. Nezřídka zde dojde ke slovním přestřelkám právě mezi cyklisty a chodci. Pěší by totiž měli správně využívat pouze chodník, který vede na druhém břehu řeky Dřevnice. Ale i tato situace není dořešena pro ty, co se chtějí dostat na Zálešnou.

Radnice však ze zákona nesměla po deset let na úpravu stezky ani sáhnout. „Tato stavba byla provedena před více než deseti lety z dotačních prostředků. A až loni skončila takzvaná udržitelnost projektu, tedy doba, kdy možnost provádění změn, včetně dopravního značení, byla omezená,“ vysvětlil zlínský cyklokoordinátor.

Až v letošním roce tedy bude rozhodnuto, zda se ze stezky stane legální smíšená nebo se zde vybuduje pruh pro chodce. „V současné době prověřujeme možnost změny dopravního značení na stezku pro chodce a cyklisty se smíšeným provozem. Změna dopravního značení bude patrně podmíněna provedením určitých stavebních úprav. Jejich rozsah ale v tuto chvíli nemůžeme předjímat, dokud nebudeme znát výsledky studie,“ poznamenal Martin Habuda.

Největším problémem zlínských cyklostezek však nadále zůstává jejich nedostatečná propojenost. Podle Habudy je těch příčin několik. Jednou z nich je nedostatek prostoru pro vybudování trasy. „Dalším hlavním limitujícím faktorem je dostupnost finančních prostředků a v neposlední řadě souvislost výstavby stezek s jinými stavbami. Například téměř hotovou městskou obslužnou cyklostezku podél tř. T. Bati nemůžeme v Prštném a u nemocnice propojit s páteřní stezkou podél Dřevnice, s ohledem na rozsáhlý projekt modernizace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice. Jak železnice, tak cyklostezky v daném místě musí být realizovány současně,“ vysvětlil závěrem cyklokoordinátor.

Zdroj: zlin.cz

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *