Aktuality,Cykloakce

Cykloexkurze po zlínských cyklostezkách

26 Čvn , 2015   Gallery

Pracovní skupina Cyklistická doprava při MMZ si ve čtvrtek 25. 6. 2015 na „vlastní kůži“ vyzkoušela pocity cyklistů v řadě problémových lokalit ve Zlíně. Cyklokoordinátor Martin Habuda s radním Josefem Novákem (doprava a cyklistická doprava) připravili itinerář se stručným popisem 24 vytipovaných míst, které doporučovali pracovní skupině v rámci cykloexkurze projet a přímo na místě navrhnout a vyhledat vhodné řešení. Uvádíme několik komplikovaných míst:

1. Křižovatka u Komerční banky – chybějící úsek cyklostezky před křižovatkou.
Problematická část, která zatím nemá řešení. Před schody u Komerční banky je málo místa pro pokračování stezky pro chodce a cyklisty s odděleným provozem.

2. Přechod pro chodce přes cyklostezku nedaleko budovy Fotografie –  nový pruh pro cyklisty.
Chodci nejen u Fotografie chodí v pruhu určeném pro cyklisty. Nejsou zřejmě dostatečně informováni, jak se chovat na stezce pro chodce a cyklisty s odděleným provozem. Při upozornění přejdou do svého určeného pruhu. Nutná informativní kampaň o cyklo-novinkách ve Zlíně pro chodce, cyklisty, ale též  řidiče aut (např. cyklopřejezdy na křižovatkách)!

3. Přechody u MC Donalds – výhledové řešení propojení Parku Komenského a Školní s nám. Míru, chybějící začátek cyklostezky v parku.
Návrhů na řešení je více: Vedle přechodu pro chodce naproti ulice Školní promyslet a realizovat i pruh pro cyklisty (cyklopřejezd?), další přechod  posunout až k místu u Parku Komenského, kde bude dopravní značka umožňující jízdu cyklistům po stávajícím chodníku. Nebo další možnost: Cyklisté mohou jezdit i pod bývalou knihovnou? Někteří cyklisté již nyní nejezdí přes přeplněnou tržnici Pod kaštany,ale sadem Svobody. Dát tam podobné dopravní značky jako mají v parku v Olomouci? Jaké budou mít k tomu vyjádření například i „památkáři“?

4. Křižovatka Antonínova – prohlídka realizace projektu Rekonstrukce přístupových cest v centrální části Zlína (úseky Městské obslužné cyklostezky)
Od Centra polymerních systémů až k ulici Topolové bude po rekonstrukci stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem. Realizace bude zahájena v roce 2016. Od ulice Topolové k hypermarketu Albert se bude úsek řešit v souvislosti s rekonstrukcí železniční tratě Otrokovice–Zlín–Vizovice.

5. Náměstí Práce – výhledové dořešení cyklistické dopravy v prostoru
Návrh na dopravní označení cyklisté v pěších zónách. Jak se na to dívá naše legislativa?: „Do pěší zóny je povolen vjezd jen vozidlům vyznačených ve spodní části dopravní značky podle odstavce 2. /Zákon 361/2000 Sb., §39 odst. 4/

6. Uzel Gahurova x K Pasekám x Mladcovská x Jižní Svahy kolem Tepla Zlín – problémový uzel cyklistické dopravy
Napojení  Jižních Svahů od Baťovy vily – Teplo Zlín ulicí Družstevní, délka 0,3 km, k výstavbě dojde v roce 2016. Slunečná podél ulice Okružní – Billa – Centrální park 0,9 km, k výstavbě dojde v roce 2016 až 2017. Částečně budou využity stávající chodníky, které budou rozšířeny.

7. Cigánov U Máců – plánovaný podjezd pod mostem
Smíšená stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem na Tyršově nábřeží, včetně podjezdů pod mosty (U Máců, Čepkov), cca 1,7 km je naplánováno v r. 2016-2017.

Problémovým míst pro cyklisty ve Zlíně je o hodně více, jak 24 navštívených v průběhu výjezdu pracovní skupiny Cyklistická doprava.  Cyklo Zlín i cyklokoordinátor Martin Habuda přijímá jakékoliv připomínky, návrhy, vhodné řešení.

Ale ne vše je možné vyřešit okamžitě ke spokojenosti všech. Velkou „brzdou“ rozvoje cyklodopravy je i naše zastaralá legislativa.

V průběhu tohoto roku bude Parlament ČR projednávat novelu zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Její součástí bude také tzv. „cyklobalíček“, jehož účelem je upřesnit práva a povinnosti uživatelů jízdních kol a umožnit plánování dopravní infrastruktury, která bude bezpečná pro všechny uživatele, včetně cyklistů.

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *