Aktuality

Chodci na cyklostezce a cyklisté na chodníku

6 Lis , 2017   Gallery

Na stezce pro chodce a cyklisty se společným provozem je umožněn oboustranný provoz cyklistů a chodců. Uprostřed stezky může být vyznačena přerušovaná čára se směrovými piktogramy chodců a jízdních kol.  Některé úseky cyklostezek jsou velmi využívány chodci, kterým zřejmě nevadí provoz jízdních kol.

Stezka pro chodce a cyklisty se společným provozem

Dne 20. února 2016 vešla v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích (z. 361/2000 Sb. tzv. silniční zákon) pod číslem 48/2016 a tím se uzavře první kolo zásadnějších legislativních změn ve prospěch práv uživatelů jízdních kol. Od začátku roku totiž platí i novela zákona o pozemních komunikacích (z. 13/1997 Sb.) s označením 268/2015 Sb. a konečně úplně nová prováděcí vyhláška k silničnímu zákonu (vyhl. č. 294/2015, která nahradila původní 30/2001).

Rok 2016 mohl být pro rozvoj cyklistické dopravy v českých, moravských i slezských městech rokem změn. Poprvé totiž záleží především na tom, zda města či obce budou chtít tyto problémy řešit, protože legislativa již konečně nebude výmluvou, proč něco nelze.

 

Cyklista na chodníku

Chodník je určen především chodcům. Novela zákona o silničním provozu však připouští možnost pohybu cyklistů i po chodníku. V § 40 je v novém odstavci 2 stanoveno, že „ je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použijí se pro jejich pohyb § 39 odst. 5 a 7 obdobně“.

Znamená to, že

– cyklista smí při jízdě na chodníku nebo stezce pro chodce jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1 ,
– musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit,
– v případě nutnosti musí jízdní kolo (nebo koloběžku) zastavit.
Jízda cyklistů po chodníku se prostřednictvím dopravních značek nebo s použitím dodatkové tabulky povoluje například tam, kde nelze najít vhodný prostor pro cyklisty na vozovce a chodník je málo frekventovaný.

Ve Zlíně oproti cyklostezkám se smíšeným provozem, jsou málo frekventované chodníky na ulici Dlouhé. Cyklisté by vjezd na chodníky  uvítali. Které další chodníky jsou dle vašeho názoru málo využívané ?

 

 

 

, ,

By



8 Responses

  1. Zita napsal:

    Včera jsem jela po cyklostezce na Tr.Tomáše Bati od divadla směr Vizovice. Vedle cyklostezky je široký chodník, přede mnou šly po cyklostezce dvě ženské. Z velké dálky jsem zvonila na zvonek, přesto mi ani jedna z nich neuhnula, naopak ještě víc mi vešla do cesty a když jsem je byla nucená objet, upozornila jsem, že jsou na cyklostezce, tak ta ženská začala sprostě nadávat a řvala na mě : babo blbá, poser se! Neuvěřitelné chování.

    • Cyklozlín.cz napsal:

      Je to smutné, ale podle psychologa Tomáše Morávka ovlivňují, zda se člověk chová agresivně, nebo ne, především dlouhodobé vztahy v rodině – a ty se, jak potvrzují statistiky, z více než poloviny po pár letech manželství rozpadají, přičemž potomci z rozvedených manželství obvykle v dospělosti pokračují ve šlépějích svých rodičů. Dále výkyvy počasí mohou některé jedince též ovlivnit. Problémoví chodci jsou nejen u nás, ale i v zahraničí.Neznáme případ, kdy by policie chodce v pruhu určeném pro cyklisty pokutovala. V opačném případě, kdyby jel cyklista po chodníku, tak i když se bude chovat slušně a pojede opatrně, je velká pravděpodobnost, že pokutu dostane. Označujeme to jako šikanování cyklistů ! :-(

      • Lukáš napsal:

        Pro takové případy, a případy kdy chodci na silnici či sdílené stezce pro pěší a cyklisty chodí neukázněně jako demonstranti roztahaní do celé šíře jízdního pruhu/směru, znemožňující bezpečné objetí jsem koloběžku dovybavil kromě zvonku ještě i klaksonem. Prostě jedu, 15m od nich zvoním bez změny rychlosti, když nereagují, tak cca. 10m od nich začnu zpomalovat, a zvoním znovu, a když pořád nereagují, a já jsem opravdu nucen zpomalit na rychlost chůze, tak jim 1m za zády pustím klakson či sirénku, až se z toho málem sami poserou… ;-) Sice pak na mě blbě čumí, ale když už jsem kvůli nim musel prakticky zastavit, tak jim rovnou vysvětlím, že podle zákona v cyklopruhu nemají co dělat a na sdílené stezce i silnici musí umožnit bezpečný průjezd v obou směrech, a pokud jsou nahluchlí, tak musí chodit preventivně v zástupu u krajnice, aby cyklistu (příp. jiné účastníky provozu) neomezili. Tak snad je časem převychovám, jinak asi budu muset instalovat ještě i vodní dělo ;-)

        • Cyklozlín.cz napsal:

          Děkujeme za komentář. Ideální jsou stezky jen pro cyklisty, oddělené od chodců i aut. Snad se toho někdy dočkáme.

        • Jarek napsal:

          s tímto přístupem opět sdílené cyklostezky zruší, protože si chodci stěžují práivě na tuto bezohlednost . Je třeba k tomu přistupovat jako k pěší zóně , když tam může auto , taky netroubí , aby nemusel zpomalit, většinou trpělivě počká, až si jej chodci všimnou a pustí ho. Zákon jasně říká , že pravidla jsou jako by to byla PĚŠÍ ZÓNA , jsme tam jen návštěvníci „…V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.“ a vysvětli dítěti, že nechceš zpomalit, prostě TRPĚLIVOST. Já osobně jsem za sdílené cyklostezky rád a jsem TRPĚLIVÝ.

          • Simon Sorcerer napsal:

            Na PĚŠÍ zóně jsou auta návštěvníci. Ale nesrovnávajte to se stezkou pro CHODCE A CYKLISTY, tam jsou si obě skupiny rovny a měly by se chovat pozorně navzájem, ne blokovat cestu.

        • Jaroslav Rockwell napsal:

          s tímto přístupem opět sdílené cyklostezky zruší, protože si chodci stěžují práivě na tuto bezohlednost . Je třeba k tomu přistupovat jako k pěší zóně , když tam může auto , taky netroubí , aby nemusel zpomalit, většinou trpělivě počká, až si jej chodci všimnou a pustí ho. Zákon jasně říká , že pravidla jsou jako by to byla PĚŠÍ ZÓNA , jsme tam jen návštěvníci „…V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.“ nic o tom , že nesmí vpzidlo omezit tam není , právě , že jej můžou omezit – vysvětli dítěti, že nechceš zpomalit, prostě TRPĚLIVOST. Já osobně jsem za sdílené cyklostezky rád a jsem TRPĚLIVÝ.

          • Cyklozlín.cz napsal:

            Dobrý den, díky za komentář. Ne každý cyklista je trpělivý, zvlášť když spěchá do práce, nebo za jinou naléhavou aktivitou. Ve vyspělých zemích je běžné, že se budují cyklostezky (nebo ochranné cyklopruhy) jen pro cyklisty oddělené od chodců i aut. Tak by to mělo být i v Česku. Snad se někdy dočkáme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *